وی ابتدا در زمینه ی ساختمان سازی برای طبقه ی مرفه فعالیت کرد همچنین مطالعات وسیعی در زمینه ی ساختمان های عمومی انجام داد و در سال 1969 به عضویت گروه پنج نیویورک (در MOMA) درآمد. سفید های گروه پنج (ریچارد میر٬ پیتر آیزنمن٬ مایکل گریوز٬ جان هجداک٬ چارلز گواتمی) برای مخالفت با ونتوری و گریز دوره ی سفید قهرمانان رایت٬ گروپیوس٬ تراگنی و بخصوص لوکوربوزیه را احیا کردند، اما مسائلی از زیبایی شناسی را در کار خود به کار بردند که خالی از هر گونه تعهد و تعصب اجتماعی بودند. میر در کارهایش همواره رنگ سفید بکار می برد و از همین رو گروه ﺁنان به نام مستعار معماران سپید نامیده می شوند.
اینک در ادامه مطلب به معرفی یکی از آثار ریچارد میر می پردازیم...
موزه ی هنر "های"، آتلانتا جورجیا:
طرح موزه ی هنر "های" به عنوان مجموعه ی فنون معماری، توسعه یافته و به بافت در وسیع ترین مفهوم آن پاسخ داده و نه تنها در بر گیرنده ی موارد کاربردی برنامه ریزی شده و منطق مداری است، بلکه بافت فیزیکی، اجتماعی و تاریخی شهر را نیز شامل می شود.
گوشه ی ساختمان در تقاطع خیابان پیچ تری و خیابان شانزدهم، حدود دو مایل از مرکز شهر آتلانتا و مجاور مرکز بزرگ هنرهای ماندگار و کلیسای پرزبیتاری در خیابان تری قرار دارد.
این مسئله موزه را در موقعیت مهمی برای توسعه ی آینده ی آتلانتا قرار می دهد و در محدوده محور عابر پیاده ، با وسایل نقلیه عمومی مناسب به موزه دسترسی دارد.
حیاط اصلی مجاور مرکز هنر "های" ماندگار است و این ساختمان به دلیل حفظ فضای سبز روبرو، کاملا عقب تر از خیابان قرار دارد. حجم ساده با رنگ سفید که در زیر نور خورشید درخشندگی خاصی به نمای موزه می دهد خود موزه را به عنوان یک اثر هنری و یک مجسمه در این محیط سبز به نمایش می گذارد و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.
سیرکولاسیون ورودی بنا:
ورودی ساختمان از طریق شیبی است که بیرون از ساختمان در قطر این محل پیش بینی شده و بازدید کننده را در امتداد دیوار حائل، از میان ایوان ستون دار عبور می دهد تا به طبقه ی اصلی ساختمان وارد شود. به هنگام عبور از رمپ در سمت راست حیاط زیرین بنا که به طبقه ی همکف راه دارد دیده می شود در این محوطه ی زیرین چند حوضچه ی کوچک آب با عمق کم وجود دارد. در سمت چپ در ابتدای ورودی در سطح چمن چند اثر هنری دیده می شود. نمای بنا در ورودی کاملا" شیشه ای است.
وجود رمپ در ابتدای ورودی و حرکت آرام رو به بالای آن می تواند بیان گر مفاهیم بسیاری باشد، یک مفهوم آن می تواند جداسازی انسان از محیط طبیعی و آماده سازی آرام او برای وارد شدن به محیطی هنری باشد که این عمل با نوع مصالح سازنده رمپ، شیب آرام و حرکت رو به بالا بر آورده شده است.
قاب بزرگی که رمپ را در بر گرفته حالت دروازه ای بزرگ را دارد که بازدیدکننده را با آغوش باز می پذیرد و محوطه ی موزه را از ابتدای ورودی آن مشخص می کند و خود بنا را به عنوان اولین اثر هنری در برابر چشمان بازدیدکنندگان قرار می دهد.
نور در موزه و تاکید بر درخشندگی:
علاوه بر کاربری صرف موزه، نور در این ساختمان، یکی از عناصراصلی بناست و نمادی از هدف موزه.
نور یکی از مفاهیم اصلی معماری در موزه برای بیان مفهموم درخشندگی چه از نظر طبیعی و چه ماوراء طبیعی است. ساختمان موزه نور و انعکاس آن را در برگرفته و این استعاره ای است از مکانی که آگاهی جامعه و حیات فرهنگی شهر را به سوی کمال سوق می دهد.
موزه هنر "های"، از دید گودموند ویتل سرپرست موزه ی هنر "های" آتلانتا، جورجیا:
ساختمان موزه می تواند فراتر از پس زمینه ای برای نمایش هنر باشد، محیطی که حس هیجان و آرامش را از طریق تاثیر متقابل شکل های منظم در فضاهای پرنور انتقال دهد.
ریچارد میر در موزه ی هنر "های"، با ارتباط دادن اشکال درونی ساختمان با شکل های بیرونی و توسعه آنها به درون و آوردن هوا و نور به کل بنا، به این امر دست یافت. این نمایش بین کل بنا، به بیرون و درون ساختمان جان می بخشد و پاسخ فیزیکی و قطعی را به افرادی که وارد موزه می شوند، القا می کند. فرم ساختمان، از نیازهای برنامه ریزی شده ی این اصل الهام گرفته است و طرح معمار، حس رشد و تکاملی را منعکس می سازد که با منطق سازمان یافته به بیرون گسترش می یابد.
از این رو، محیط داخلی، متناسب و موافق اشیا هنری است، نه در تضاد با آنها. مصالح ساده اند، کیفیت ساخت دقیق است و فضا مانع نیست، ولی موجب ارتباط آسان با هنر می شود. این ساختمان هم امکان حرکت راحت افراد را فراهم می کند و هم اشیا هنری را به نمایش می گذارد.
همه می دانند که موزه ی نسبتا" نو بنیاد "های"، مجموعه ی نسبتا" کوچکی را در بر می گیرد. از این رو دست اندرکاران ساختمان خواستند که موزه، معماری متمایز و متفاوتی داشته باشد. بنابراین، آنها با طرح ریچارد مایر، ساختمانی بنا کردند که تصویر خاصی به موزه دهد و تمایلات زیبایی شناختی آن (بنیاد) را بیان کند.
منابع:سایت ریچارد میر ، سایت معماری آغازی بی انتها از ندا نجف سلیمانی